How do chinese live in Kelantan?

Last sunday april teenage-mutant-ninja-turtle come to mmu for jogging. We chat about politics, of course. She show me blog of Teresa Kok, which i found out about ghost voters, malaysiakini that the domain has been suspended and they running on IP-based address, how suddenly all people change, they don’t care which party but they just vote for change and she ask me one critical question.

How do chinese live in Kelantan ?

The question arose because PAS will rule Kedah and Perak. As for kedah, it’s not that big matters since at kedah, more muslims than chinese. afterall, the representative mainly from pas thus creating PAS-PKR-DAP. however at perak, DAP wins more seat than pas and creating DAP-PKR-PAS. Yet the State minister is PAS.

So perak will transform and lead by PAS.

To answer april question, i decide to ask Yee Lin, our classmate, which lives in Kelantan.

here goes

//start conversation
momochi_zabuza: u live.. ur hometown in kelantan right ?
DM_Yee Lin: ya
momochi_zabuza: how’s chinese live there ah
momochi_zabuza: coz i never been there
momochi_zabuza: so just wondering under pas command… hows everything
momochi_zabuza: ( demam pilihanraya )
DM_Yee Lin: oh we’re hapy
DM_Yee Li: happy*
DM_Yee Lin: temples kita .. takde orang kacao
DM_Yee Lin: we are well-respected


—-
DM_Yee Lin : for me that’s what i thought lor
DM_Yee Lin : altho sometimes nik aziz said some embarassing things
momochi_zabuza : embarassing things like ?
DM_Yee Lin : tapi he never cakap jahat about other religions
DM_Yee Lin : or other race
DM_Yee Lin : he oni aim malays in kelantan
DM_Yee Lin : embarassing things like kene beratur girl | boy kat supermarket lor
DM_Yee Lin : then kenot wear like dis kenot wear like dat
DM_Yee Lin : kenot hold hands
DM_Yee Lin : what la what la
momochi_zabuza : oo ahahhaha
DM_Yee Lin : cuz takde kaitan ngan saya ma. i don have to follow the rules
DM_Yee Lin : only the muslims kene follow
momochi_zabuza : oooo
momochi_zabuza : okay
DM_Yee Lin : just different lor , our supermarket ngan org lain one… ours got cute signs of ppl wearing songkot and tudung
DM_Yee Lin : other ppl don have
DM_Yee Lin : hahahha he so cute
—-
momochi_zabuza : how about those amusement thing… like movie, pub, night club… do chinese okay without that ? ( sorry if im acting like a police.. i just curious wanna know )
DM_Yee Lin : hmm we all ok with it lar
DM_Yee Lin : org nak enjoy pergilah KL
DM_Yee Lin : kat kelantan should relax relax one
DM_Yee Lin : no need those pubs yg bising
momochi_zabuza : now if kedah and perak stays for 2 terms… it will surely like that
DM_Yee Lin : yeah
momochi_zabuza : do you feel okay if i put some of our conversation on my blog?
DM_Yee Lin : hahaha ok

//end of conversation

my my. looks like I also have to become tolerance with the changes. it’s the changes for good. Below are verses in Al-Quran explaining about God Plan.

Hakikatnya, Allah SWT sudah pun memberitahu:

annaml-50.jpg

“Dan mereka telah merancangkan (konspirasi), dan Kami pula merancangkan (balasannya), sedang mereka tidak menyedarinya.” (Al-Naml 27 : 50)

Saya yakin, rejim yang baru ditumbangkan itu tidak pernah sedar dan tidak pernah mengambil kira soal ‘perancangan Allah’. Mereka sangat yakin dengan segala keupayaan yang ada untuk meneruskan tradisi kemenangan yang sudah bagai tahu sebelum diberitahu. Kuasa majoriti besar, kuasa penguasaan media yang amat keterlaluan, kuasa wang, kuasa SPR dan segala-galanya, terungkap dalam keangkuhan hingga mereka lupa kepada Makar Allah terhadap makar mereka.

Mereka lupa siapa Allah terhadap KUASA.

alimran-26.jpg

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Aal Imraan 3 : 26)

Setelah sekumpulan manusia membelakangkan tujuan Allah memberi kuasa, bahawa untuk mereka menegakkan keadilan dan memuliakan manusia dengan kemanusiaannya, Allah mencabut kuasa itu dan menyerahkannya kepada pasukan lain yang dengan sepenuh hati menyatakan kesediaannya untuk berlaku adil.

Jika tidak Allah, siapakah yang mengubah hati pengundi hantu untuk mengundi Barisan Rakyat?

Siapakah yang membuang prejudis dari hati kaum non-Muslim untuk menyokong PAS?

Allah yang Maha Adil memuliakan keadilan, dan mengangkat manusia yang menjunjung keadilan, menghina dan menjatuhkan si zalim dan kezalimannya.

Malah saya juga meyakini keterbukaan pemimpin PAS, DAP dan PKR untuk mengambil peluang dari kemenangan ini untuk saling bekerjasama, belajar dan mengajar serta memfokuskan orientasi mereka kepada peranan dan bukan lagi permainan hak yang sudah sekian lama membantutkan Taaruf yang tulen oleh sesama rakyat yang berbilang bangsa juga agama.

// Taken from SaifulIslam

I found out that post is very, very informative and supportive towards the transition of Perak, towards the creation of New Malaysia. Afterall, here in selangor also will change to opposition party, but not pas-lah. I found another interesting write ups.

If you elect a god fearing leader, rest assured, this leader will feared nothing but God and will do nothing but what God asked. Then, let us all ask ourselves, did our God ever asked us to discriminate others. Did our God asked us to hate each other. Did our God asked us to wipe out all other religion except our own?

Malaysia is so blessed with such multi diversity in all aspects. Let us cherish it. This is nothing but God’s gift.

// Taken from KickDeFella

I hope and i pray, that what happen for now and after, will lead to the better new malaysia.

Further reading: SaifulIslam – Sikap Baru untuk Malaysia Baru
: KickDeFella – Chinese Cultural and Heritage Festival 2007
: KickDeFella – Kelantan-This Is Malaysia

Disclaimer: I’m nor a politic analyst, neither a politic journalist. I’m just a color-blind person, who afraid to lose my photomemory, thus i write things i see, so i can read it myself later on, before my sight and my memory is gone.

Bila sakit gigi berjangkit ikut YM. Dem.

11
Mar 2008
POSTED BY
DISCUSSION 18 Comments
TAGS

18 Responses to : How do chinese live in Kelantan?

  1. xua says:

    aku suka blog entry kau yg ni. paling suka antara banyak2.. bagus2

  2. ikhwan nazri says:

    uih.. timaseh timaseh.. malu aku dewa CS puji.

    apsal sebe cs tak bukak ah? rindu memisau ni

  3. xua says:

    sebe cs ganti seber cybertracker pasal seber ct crash

  4. ikhwan nazri says:

    fahmishah- takdela entry paling best.. itu semua hasil pembacaan dari blog orang lain.. lawatilah blog saiful islam tu.. tulisan ustaz hasrizal tu mmg bagus dan sangat bermakna.

    xua – rindu counterstrike.. huhu.. tade sesape nak sumbangkan server ke ?

  5. ejon says:

    syabas mera beta

  6. fy says:

    Takbir!!
    kenyataan dan hak takkan bersekongkol dengan batil dan hak itu pasti menghapuskan yang batil. Yakinlah janji tuhanMu yang Esa…

  7. rubybagai says:

    Taknak tanyer melayu kelantan plakz??sedia utk di temu bual..ahaazzz

  8. faiz says:

    nice2…takbir!!!

  9. pecal says:

    entry hebat! heheh…anyway..DAP dh boikot majlis angkat sumpah MB perak. sjujurnye, aku pun benci yg ‘bongkak’…bapak aku pgawai atasan kerajaan pun x bersetuju dgn yg ‘bongkak’ tuh..sekrg rakyat dah bersuara..tapi harus igt dan berjaga-jaga dgn DAP…harap PAS or PKR jgn terlalu ikutkn DAP tuh..(DAP part of parti PAP yg ditubuhkan lee kuan yew)..and kuan yew sgt benci malay&islam. kat penang DAP dh mansuhkan NEP yg selama neh selamatkn org melayu dlm bisnes..tunggu jer..

  10. manusia kecil says:

    aku setuju dgn pecal, so berhati2 la serangan dari dlm~

  11. goldfries says:

    momochi_Z, abang goldfries dari Kelantan jugok! :) duk kat sano for like nearly 20 years. :) after SPM came to KL.

    dlm hati still Kelantanese kampung-boy, always tell my wife how nice the place is!

    i left the place for nearly 10 years now, i still miss it. :) and i acknowledge what DM_Yee Lin mentioned are as it is. 😀

    want to include me in your interview? 😛

  12. ikhwan nazri says:

    buat semua.. thanks for the comments. really appreciate it. do visit both of the blog of saifulislam and kickdefella. worth a whole day to read.

    pecal – rasanya masalah tu sebab diorang pun ‘orang lama’, so mesti ade fikiran sebegitu rupa. tapi skang ni semua tempat ada orang muda. kita kan lebih terbuka pemikirannya.

    perjuangan sekarang bukan kerana hak, tapi kerana peranan yang boleh dimainkan.

    goldfries – timaseh. mu leh kecek kelate? leh kawe tebiu mu :P. btw i’ll interview you sooner after this.. just waut ya.. thanks for your visit 😀

  13. RARE says:

    cool dan best serta stylo….

  14. Pingback: Nazri :// Mysight - What I See is What You Get » Blog Archive » Are you kelantanese?

  15. Jessie says:

    so funny la your conversation with yeelin XDDD really made my day :)
    actually my kampung in kelantan also but i never stay there 😛

  16. ikhwan nazri says:

    jessie – aiyooo why never stay there laa? i never step my foot there huhu

  17. Pingback: what would PAS said? | Nazri :// Mysight

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>